a szerelem idelis llapota a boldog beteljesls. Ha ez gy van, akkor nyilvnval, hogy az ember keresi azt a partnert, akivel ez az idelis llapot megvalsulhat. (Ebben igyekezett segtsget nyjtani a 2. rsz)
Miutn megvan az idelis partner - akit szeretnk, s aki viszontszeret minket - ahol klcsns szerelem, vonzalom s testi kvnsg kti ssze szemlynket a msikkal, - akirl elmondhatjuk, hogy hozznk ill fl, s ugyanezt rzi rlunk, akkor valban megtalltuk azt az idelis szemlyt, akit „nagy ”-nek nevezhetnk.
Ha rakadtunk a "nagy "-re, megtalltuk letnk prjt. Ez egy nagyon fontos pillanat, hiszen megtalltuk azt, akirt gy rezzk, rdemes volt megszletni! Mikor jelenltben vagyunk, rezzk milyen j vele. St, szinte elhalvnyul minden ms amikor trsasgban vagyunk, s rezznk azt a klns vonzalmat amit senki ms irnt sem rznk. Szntelenl vgyakozunk jelenltre, szomjazzuk szavait, pillantst s illatt. Esznk gban sincs elhagyni t, de mg csak esznkbe sem jut ilyen gondolat! ugyangy gondolja rlunk: elhagysrl, cserbenhagysrl sz sem lehet!
Ez egy jabb egyetemes emberi adottsg: az idelist rkkvalnak hajtjuk.
Ha az let brmilyen tern tkletes (rtsd jl, a keretek kztt rtem) kapcsolatra, trgyra, szemlyre, kzegre, tnyezre, ismeretre (stb.) bukkanunk, akkor arrl sohasem fogjuk gy gondolni: „no most mr elg, legyen vge”. Ha gy reznnk, nem volt tkletes (mg a keretek kztt sem) az a trgy, az a szemly, az a dolog, az a kzeg (stb.) aminek a vgt s megsznst hajtjuk.
Visszatrve a szerelemre ezt mondhatjuk: A szerelemnl ugyangy ll ez a trvnyszersg. Az idelist rkkvalnak hatjuk.
A valdi szerelem vgya rkkval, s megvalsulsa ppen ezrt: srig tart. Az ilyen szerelem meglse igazi mvszet, melyet tanulni kell, melyben fejldni s gyarapodni...
Mivel egyetemes trvnyszersg, hogy az idelist rkkvalnak hajtjuk, ezrt a hsg mint morlis cselekvsforma szksgszer velejrja az igaz szerelemnek, st, fjellegzetessge. Ez klnbzteti meg a valdi szerelmet a hamistvnytl. A valdi szerelemben a felek a "hozzjuk ill trssal" egy leten keresztl ragaszkodnak egymshoz.
Annak bizonytsra, hogy ez mennyire gy van, gondoljuk el a kvetkezket: Tegyk fel magunknak a krdst: Voltunk mr igazn szerelmesek? Volt mr olyan, amikor szvnket, gondolatainkat s egsz lnynket teljesen betlttte kedvesnk szemlye? Ha erre a krdsre igennel felelnk, tegyk fel a msodikat: Nehz volt hnek lenni szerelmnkhz? n azt gondolom a vlasz nyilvnval. Hiszen amikor az embernek minden porcikja vgyakozik a msik utn, egyltaln nem nehz a hsg, st, a htlensg lenne nehz.
Nagyon szpen fogalmazza ezt meg Salamon kirly az nekek nekben: „Mint a liliom a tvisek kzt, olyan az n mtkm a lenyok kzt. Mint az almafa az erd fi kzt, olyan az n szerelmem az ifjak kzt. Az rnykban felette igen kvnok lni s az gymlcse gynyrsges az n nyemnek" (n 2,2.3.)
A kp azrt szp, mert beszdes. Mg mindenki ms olyan a szerelmes szmra mint a tvis, addig szerelme olyan mint a liliom. Amg a tbbi leny olyan mint a termketlen fa, addig kedvese gymlcsterm fa. S nem nehz hnek lenni a liliomhoz a tvisek ellenben! A ragaszkods sem nehz a gymlcstermhz, a medd fkkal szemben! Az rzs ilyesmi: Elmondhatatlanul j vele lenni, s szerelme gynyrsges!
(A baj nylvn akkor van, ha az ember nem a liliomot, vagy nem a gymlcsterm ft szereti, vagyis nem a „nagy ”-t, de errl a krdskrrl ksbb szlok majd)
Rviden sszefoglalva: a hsg nem nehzsg, s nem valami divat lejrt fogalom, hanem szksgszersg. E nlkl nem is ltezhet az igaz szerelem. E nlkl csak sok „nem igaz” szerelem ltezhet, ami elbb utbb a felek szmra fjdalomhoz s srlshez torkol.
Mondandnk summja teht ez lehet: a valdi szerelem szksgkppen ssze van ktve az ernnyel, melyet ebben az esetben hsgnek hvunk. Az igazi szerelem teht hsges szerelem.
- Az igazi szerelem a hozz ill prjt keresi, s nem adja oda magt msnak. - Az igazi szerelem amikor rtall hozz ill prjra, rkre odaadja magt neki. - Az igazi szerelem termszetes folytonossggal n bele a hzassgba, ahol minden tren kiteljesedik.
Vgezetl teht: Az igaz szerelem clja a prvlaszts, a hzassg, a csald alapts, az utdok ltrehozsa. Ms szval az let trktse s tovbbadsa. Rviden: a valdi szerelem vgs clja maga az let. |